Różnice między znakiem towarowym a logiem

Robiąc codzienne zakupy, zdarza nam się wybierać produkty ulubionej firmy i nie zwracać uwagi na te same rzeczy wyprodukowane przez kogoś innego. Łączymy jakość produktu z logo firmy, jej kolorystyką i hasłami reklamowymi. Jednym słowem, wierzymy w markę producenta. A co ze znakiem towarowym? Czy jest tym samym, co logo?

Budowanie wizerunku marki to skomplikowany, ale ważny proces, na który składają się między innymi zaprojektowanie logo, wybór kolorystyki materiałów reklamowych, opracowanie chwytliwych sloganów. Chcemy, jako przedsiębiorstwo zapisać się w pamięci naszych klientów i zależy nam, aby łatwo kojarzyli nasze produkty. Estetyczne i oryginalne logo na pewno nam w tym pomoże. A czy warto inwestować w znak towarowy? Jaką ma moc i co dzięki niemu możemy osiągnąć?

 

Logo, kluczowe dla rozpoznawalności firmy

To, jakie stworzymy logo dla naszej firmy, ma duże znaczenie marketingowe. Ma nas odróżnić od konkurencji i przyciągnąć nowych klientów, zapisać się w świadomości potencjalnych konsumentów. Dobrze, jeśli kojarzy się pozytywnie i wiąże się z jakością oferowanych produktów i usług. Dobrze dobrane i zaprojektowane, wzbudza nasze zaufanie i sprawia, że chętnie stajemy się klientem danej firmy. Podstawą logo jest logotyp, oznaczenie podkreślające oryginalność firmy, dzięki któremu odróżnimy ją od konkurencji. Jest chronione prawem autorskim, dzięki czemu nie wolno z niego korzystać bez zgody właściciela. A każde jego użycie powinno być uregulowane umową. Może być też podobne do innych logo, choć nie jest to praktyczne z punktu widzenia marketingu. Nie może za to nawiązywać kolorystyką, formą czy kształtem do znaków towarowych, gdyż właściciel znaku może pozwać twórcę logo za nielegalne wykorzystanie jego własności intelektualnej. Zazwyczaj logo może być wyrażone za pomocą symboli graficznych, rysunków, może też wykorzystywać pełną lub skróconą nazwę firmy. Ma podkreślać zalety naszych produktów lub usług, być łatwe do zapamiętania, funkcjonalne i budować pozytywne skojarzenia. Używane jest w reklamie i handlu, aby zwiększyć rozpoznawalność firmy.

 

Znak towarowy, wyższy poziom zaawansowania przedsiębiorcy

Znak towarowy obejmuje swym zakresem nieco szerszą identyfikację wizualną firmy niż samo logo. W jego skład może wejść poza nim również hasło czy projekt używany do identyfikacji konkretnego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być rysunek, pojedynczy wyraz, ornament, połączenie konkretnych kolorów, oryginalna forma przestrzenna, a nawet melodia czy dźwięk. Znaki rejestruje się dla konkretnych towarów i usług wymienionych w Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług i są one chronione przez 10 lat od dnia zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym. Procedura zgłoszenia znaku jest dość skomplikowana i wymaga dokonania jego wyceny, warto, więc skorzystać z pomocy kancelarii prawno-patentowej, która przygotuje dla nas wniosek i dopilnuje całej procedury. Właściciel otrzymuje świadectwo ochronne, który jest dowodem na to, że wyłącznie dana osoba lub firma może się nim posługiwać. Nie może być podobne do innych znaków czy logo, unikalność jest warunkiem rejestracji znaku. Ma on moc prawną i jeśli stwierdzimy, że ktoś wykorzystuje nasz znak bez naszej zgody lub wykorzystuje nasz układ graficzno-kolorystyczny czy hasło w nim zawarte, możemy dochodzić swoich praw przed sądem.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.