Najbardziej znane znaki towarowe na świecie

Wraz z rozwojem rynku i zmianami świadomości konsumentów wzrasta znaczenie marketingu oraz prowadzonych przez firmy działań reklamowych, z których najważniejsze jest kreowanie silnej marki reprezentowanej przez zarejestrowane znaki towarowe. Wiele z nich stało się dziś wartością samą w sobie, przez co wartość znaków towarowych znacznie przewyższa wartość pozostałego majątku posiadających je przedsiębiorstw. Zobaczmy, co jest uznawane za znak towarowy i które z nich są najbardziej znane.

Co może być znakiem towarowym?

Za znak towarowy może być uznane wyróżnienie produktu lub firmy, które pozwoli na jednoznaczne odróżnienie ich od innych. Znak towarowy może mieć różną formę. Najczęściej stanowi połączenie nazwy i elementu graficznego, w tym szczególnej formy zapisu nazwy. Znakiem towarowym mogą być jednak także inne elementy, które wskazują na odmienność oznaczonej nim rzeczy. Poza symbolami czy napisami jako znak towarowy można zarejestrować nowo utworzony wyraz tzw. neologizm, a także unikalny kształt np. opakowanie czy nawet sam wyrób. Dopuszczalne jest też użycie kombinacji różnych kolorów oraz wykreowanych wzorów. Bardzo często znaki towarowe są połączeniem wielu elementów np. określonej barwy, napisu wykonanego charakterystycznym krojem liter oraz oryginalnej nazwy. Rejestruje się też tzw. znaki pozycyjne, gdzie w grę wchodzi element umieszczony w konkretnym miejscu, a także treści multimedialne lub melodie.

Powszechnie rozpoznawane znaki towarowe

Znaki towarowe ułatwiają rozpoznawanie produktów, lecz często stają się towarami same w sobie. Za najbardziej wartościowy znak towarowy jest od lat uznawane logo Coca-Coli z charakterystycznym napisem. Niewiele ustępuje mu największy konkurent Pepsi. Wśród najlepiej rozpoznawanych marek znajdują się także firmy produkujące odzież i sprzęt sportowy – Adidas i Nike. Większość ludzi bez problemu rozpoznaje symbol marki Mercedes-Benz, BMW i Audi. Do grona liderów pod tym względem należy też Samsung i Apple czy firmy będące właścicielami sieci szybkiej obsługi jak McDonald’s, Pizza Hut oraz KFC. Rozpoznawalne są również znaki firm technologicznych – Microsoftu, Google oraz Facebooka. Wiele osób zna też czołowe znaki związane z przemysłem odzieżowym i kosmetycznym jak choćby Calvin Klein, Hugo Boss, Chanel, Dior czy Armani.